موسسه سرا | ضوابط جدید محدودیت تردد در تهران با اجرای «طرح کاهش»از اول آبان ماه
call_end 021-22638713

ضوابط جدید محدودیت تردد در تهران با اجرای «طرح کاهش»از اول آبان ماه

برای اولین بار طرح کاهش (LEZ) در آبان 95 ، تنها در سطح محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شد، ملاک اجرای این طرح بروی کنترل معاینه فنی متمرکز بود و مسئولان بارها اعلام کردند اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، جریمه ۵۰هزار تومانی در انتظارش است و حالا براساس تصمیمات مسئولان، از اول آبان ماه امسال طرح کاهش در سراسر شهر تهران و به صورت ۲۴ساعته و کل روزهای هفته اجرایی می شود، هرچند که معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری ضمن اعلام برنامه ها عنوان کرد که برنامه های ویژه ای را هم برای کامیون، اتوبوس‌ها و... دارد.

محسن پور سید آقایی با بیان اینکه برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح کاهش است، یادآور شد: در حال حاضر طرح کاهش از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز و در ساعت ۱۹ به اتمام می‌رسد و همچنین این طرح در روز پنجشنبه اجرا نمی‌شود اما از این پس در طرح کاهش به جای زوج و فرد بودن پلاک، سه مولفه میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاک تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر هستند.

وی با بیان اینکه عدم اخذ مجوز معاینه فنی از مراکز تحت پوشش سامانه سیمفا، موجب می‌شود که برای مالک خودرو جریمه ۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شود، ‌گفت: دوربین‌های ثبت تخلف به کد معاینه فنی تجهیز شده ‌اند و از این پس تخلفات در این حوزه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع داده می‌شوند.

پورسیدآقایی  با بیان اینکه بنا بر مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا سهم وسایل حمل و نقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت حدود ۸۰ درصد است و بر همین اساس خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم قابل توجهی در آلایندگی هوای شهر دارند، ادامه داد: سهم آلایندگی خودروهای کاربراتوری و فرسوده در آلودگی شهر تهران حدود ۳۲ درصد است یعنی ۳۲ درصد از آلودگی هوای شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها تولید می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مطابق بررسی‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به اتوبوس‌های حامل مسافر است، گفت: با توجه به سهم بالای اتوبوس‌ها در آلودگی هوا، بخشنامه‌ای ابلاغ شد که براساس آن تردد کلیه اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع و ضرب‌الاجلی را تا اول مهرماه برای تحقق این مهم تعیین کردیم که براساس آن اتوبوس‌های شرکت واحد باید به صورت ضربتی مورد بازدید قرار گیرند و از ابتدای مهر تردد همه اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز موظف شده است که در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا با شرکت خصوصی ممنوعه برخورد کرده و آن را جریمه کند و در صورت تکرار مجوز آن شرکت لغو شود، اضافه کرد: همچنین بازرسی‌های نامحسوسی توسط معاونت حمل و نقل ایجاد شده است که به صورت سرزده نسبت به رصد وضعیت معاینه فنی اتوبوس‌ها اقدام کنند.

اتوبوس های سرویس ادارات حق تردد بدون معاینه فنی را ندارند!

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معاینه فنی اتوبوس‌ها به صورت آنلاین از سرور راهداری چک می‌شود و اگر اتوبوس معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در شهر را ندارد، گفت: خوشبختانه استانداری اعلام کرده است که تمامی سرویس‌های دستگاه‌های انتظامی، کشوری و ... باید معاینه فنی داشته باشند و معاینه آنها حتما چک می‌شود و اگر از اول آبان این اتوبوس‌ها برگه معاینه فنی نداشته باشند سرویس کارکنان به پارکینگ منتقل شده و ذی‌حساب نیز اجازه پرداخت پول ندارد.

به گفته پور سید آقایی اگر موفق شویم که معاینه فنی سرویس ادارات و دستگاه‌های مختلف را کنترل کنیم بخش زیادی از آلایندگی شهر تهران کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که به اندازه اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، سرویس اتوبوسی در تهران داریم، گفت: از ماه‌ها قبل اطلاع‌رسانی در این حوزه آغاز شده و از اول آبان مرحله دوم طرح کاهش آغاز می‌شود و هیچ عذر و بهانه‌ای قبول نیست و از دقایق ابتدایی اول آبان ماه رصد خودروها آغاز می‌شود.

سهم ناوگان بار از ذرات معلق موجود در هوای تهران 23 درصد است

وی درمورد کنترل دوربینی تخلف معاینه فنی یادآور شد: به ۷۸۰ دوربین جدید کد تخلف معاینه فنی داده شده است و برای تکمیل رینگ اطراف تهران نیز ۴۳ سامانه جدید دوربینی طراحی شده است که حلقه دور شهر تهران را تکمیل می‌کند که دوربین‌های این سامانه‌ها خریداری شده است.

پورسید آقایی در ادامه درخصوص ساماندهی ناوگان بار نیز با بیان اینکه سخت ترین بخش کار در این قسمت است چراکه کامیون‌های برون شهری زیر نظر وزارت راه هستند، گفت: البته در  خصوص کامیون های برون شهری، مشکلی نداریم چراکه صدور بارنامه و کارت سوخت منوط به داشتن معاینه فنی شده است و بر همین اساس تمامی کامیون‌های برون شهری معاینه فنی دارند.

 

وی با بیان اینکه براساس محاسبات انجام شده حدود ۲۳ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به ناوگان بار است،‌ خاطر نشان کرد: با توجه به سهم بالای ناوگان بار در آلودگی هوا ضروری است که سیاست‌هایی در راستای کاهش تولید ذرات معلق مربوط به این ناوگان را در دستورکار قرار دهیم که بر همین اساس در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران مقرر شد که صدور باربرگ در سامانه شهرداری تهران تنها منوط به داشتن معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی باشد.

 

نصب دوربین روی "باسکول" برای کنترل معاینه فنی خودروهای حمل زباله

وی درمورد وضعیت کامیون‌های درون شهری با بیان اینکه ۳۰۰۰ کامیون و ماشین آلات سنگین به خصوص در حوزه جمع آوری زباله در اختیار پیمانکاران شهرداری تهران است گفت: ما معتقدیم که باید نظارت را از خودمان شروع کنیم و برهمین اساس پیرو تصمیمات اتخاذ شده دوربین‌های نظارتی در مراکز کار این کامیونت‌ها نصب می‌شود و از این پس بر روی باسکول‌هایی که این کامیونت‌ها می‌روند دوربین‌ها نصب می‌شود و این دوربین‌ها به کد معاینه فنی مجهز هستند تا اگر کامیون پیمانکار شهرداری معاینه فنی نداشته باشد همان موقع در محل‌های دپوی نخاله شناسایی شوند.

 

وی با بیان اینکه با سامانه شهرسازی نیز یکپارچه شده‌ایم تا نسبت به رصد کامیون‌های حمل نخاله که از شهرداری مجوز می‌گیرند اقدام کنیم گفت: کامیون‌های حمل نخاله نیز به صورت آنلاین معاینه فنی‌شان چک می‌شود و از این پس دریافت مجوز حمل نخاله منوط به مثبت بودن استعلام معاینه فنی خواهد بود.

 

منبع: +

 

 

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران