موسسه سرا | گام سوم براي صدور سريع سند ملكي
call_end 021-22638713

گام سوم براي صدور سريع سند ملكي

برنامه ريزي براي اجراي گام سوم الکترونيکي شدن کليه فرآيندهاي ثبت و نقل و انتقال سند آپارتمان هاي مسکوني، در ميان مسوولان ثبت رسمي کليد خورد.

با الزامي شدن ثبت تمام اسناد مالکيت مسکن در سامانه الکترونيکي ثبت آني از شهريور ماه 92 و همچنين رفع الزام از دريافت کد رهگيري براي صدور مفاصا حساب مالياتي در سال گذشته، مسوولان ثبت رسمي طي روزهاي اخير براي اجراي گام سوم الکترونيکي شدن ثبت تمام معاملات املاک، تشکيل جلسه دادند.
حذف آمارهاي کاغذي از دفاتر اسناد رسمي و اجراي شبکه ثبت آني بين سازمان امور مالياتي و سازمان ثبت اسناد و دفاتر ثبت رسمي، مرحله سوم تحقق طرح الکترونيکي شدن پروسه ثبت اسناد ملکي در دفترخانه ها است که اين روزها در دستور کار مسوولان سازمان ثبت، وزارت اقتصاد و همچنين کانون سردفتران قرار گرفته است.
همچنين با اجراي اين مرحله علاوه بر مسدود شدن مسير جعل آمارهاي کاغذي و گواهي هاي صادر شده به منظور صدور مفاصاحساب مالياتي، مالکان هم مي توانند از طريق مراجعه به سيستم ثبت آني نسبت به انجام امور مالياتي مربوط به ثبت سند مالکيت خود اقدام کنند. آن طور که مسوولان ثبت رسمي مي گويند اجراي اين مرحله از الکترونيکي شدن فرآيند ثبت اسناد چند مزيت عمده دارد. مسدود شدن مسير جعل گواهي هاي صادر شده براي دريافت مفاصا حساب مالياتي، رفع تکليف از دفاتر اسناد رسمي براي صدور آمارهاي کاغذي و کاهش هزينه هاي مربوط به آن، ارتقاي عملکرد دستگاه هاي مسوول در اين زمينه و رفع بهانه جويي هاي بي مورد برخي ماموران مالياتي از مهم ترين مزاياي اجراي گام سوم از فرايند الکترونيکي شدن ثبت اسناد رسمي است. اين در حالي است که کاهش زمان صدور سند رسمي در نتيجه سيستمي شدن اين فرآيند و همچنين کاهش مراجعه اضافي و ترددهاي حضوري مالکان به سازمان امور مالياتي و دفاتر ثبت اسناد رسمي، از ديگر مزاياي مهم اجراي گام سوم است.
سال گذشته نيز، ديوان عدالت اداري در جريان رسيدگي به يک شکايت با رفع الزام از مالکان براي دريافت کد رهگيري از بنگاه هاي مسکن براي دريافت مفاصا حساب مالياتي، اين امکان را به وجود آورد که آن دسته از مالکاني که تمايل به مراجعه به بنگاه هاي مسکن ندارند و مستقيما براي نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمي مراجعه مي کنند، بدون پيش رو داشتن مانع کد رهگيري بتوانند نسبت به انتقال و ثبت مالکيت جديد در سند رسمي اقدام کنند. پيش از اين نيز، در گام اول، از شهريور ماه 92، با حذف دفاتر کاغذي و سنتي ثبت رسمي، فرآيند ثبت اسناد مالکيت املاک به صورت الکترونيکي و از طريق ثبت در سامانه اي به نام سامانه ثبت آني در آمد. به گزارش «دنياي اقتصاد»، رئيس کانون سردفتران و دفترياران در جلسه اي که طي روزهاي اخير به منظور اجراي گام سوم از فرآيند الکترونيکي شدن ثبت اسناد مالکيت با حضور مسوولان سازمان امور مالياتي و سازمان ثبت برگزار شد، خاطرنشان کرد: سازمان هاي مربوط، به خصوص سازمان امور مالياتي بايد آمار را از طريق سيستم ثبت آني دريافت كند تا به اين شيوه با حذف آمار كاغذي از دفاتر، اين مسووليت نيز از تكليف دفاتر اسنادرسمي ساقط شود. محمدرضا دشتي اردكاني در ادامه افزود: در مرحله بعد براي مالكاني كه امكان دسترسي به سيستم را ندارند و قادر نيستند از اين طريق به امور مالياتي خود برسند بهتر است با مراجعه به دفاتر اسنادرسمي از طريق سيستم، ماليات نقل و انتقال خود را واريز و مفاصاحساب خود را دريافت كنند. به گفته وي با اين روش از تردد و مراجعات اضافي مالكان به سيستم مالياتي جلوگيري مي شود.

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران